Jezuitai 2023-2

Katalikų Bažnyčios nariu Mathiasas Werfelis tapo tik 2010 m., būdamas 33-ejų metų amžiaus. Po penkerių metų įstojo pas jėzuitus, su kuriais susipažino studijuodamas Bazelyje. Ir čia, ir Ciuriche jėzuitai yra universiteto kapelionai, o Mathiasas visada aktyviai dalyvavo studentų katalikų veikloje. Teologiją studijavo Paryžiuje. Jėzuitai jo paveldą, kilusį iš Rytų Bažnyčios, laikė privalumu, ir niekada neprašė tapti Romos kataliku. Mat- hiasas ypač dėkingas tuometiniam Šveicarijos jėzuitų provincijolui Christianui Rutishauseriui. Šiandien jėzuitas yra Ciuricho katalikiškojo universiteto kapelionas. „Gimęs evangelikų reformatų šeimoje, su Katalikų Bažnyčia susipažinau per Ukrainos graikų apeigų katalikų parapiją, nes pradėjau giedoti bažnyčios chore. Mūsų Bažnyčia yra visuotinės Katalikų Bažnyčios dalis, todėl Romos tradicijoje jaučiuosi taip pat gerai. Rengdamasi diakonato tarnystei prašiau leidimo tarnauti ir pagal bizantiškąsias, ir pagal Romos apeigas. Man tai reiškia, kad galiu naudotis dviem dvasingumais arba kvėpuoti dviem plaučiais, kaip sakydavo Jonas Pau- lius II, – pasakoja Mathiasas. – Diakono šventimų devizu pasirinkau Jėzaus Draugijos įkūrėjo šv. Ignaco Lojolos citatą iš Dvasinių pratybų: „En todo amar y servir“ – „Visur mylėti ir tarnauti“. Ši šv. Ignaco frazė yra mano, kaip vienuolio ir diakono, gyvenimo gairė.“ Pasak Mathiaso, mylėti – tai viską atiduoti! Sakyti „taip“ be jokių išlygų ar suvaržymų. Tačiau mylėti nėra tas pats, kas būti įsimylėjusiam, tai nėra tik trumpalaikis jausmas, kuris ateina ir praeina. Mylėti – tai priimti sprendimą, pasitikėti ir patikėti save kitam. Šią būseną gerai išreiškia hebrajiškas žodis „aman“ – tarsi mūsiškis „amen“ – tam tikra patvirtinimo išraiška (tebūnie!). „Aman“ taip pat gali būti verčiamas kaip „patikimas, tvirtas, ištvermingas“. Kitaip tariant, tai meilė, kuri išgyvena ir laimingus, ir sunkius laikus, neprarasdama savo krypties. Mylėti – reiškia atiduoti viską, bet nebūti aklam. Tokia meilė remiasi tvirtais pamatais. „Žodis „tarnauti“ taip pat turi ypatingą reikšmę, kuri gali skirtis nuo įprastai vartojamos, – savo svarstymus tęsia Mathiasas. – Jei tarnystę išgyvenčiau taip, kaip Romos autobusų vairuotojai, kurie savo keleivius laiko „būtinu blogiu“, o viešąjį transportą – malone, kurią keleiviai turėtų nuolankiai priimti, akivaizdžiai klysčiau. Diakono tarnystė, kaip ir kiekvieno tikinčiojo, yra neatlygintina: „Dovanai gavote, dovanai ir duokite!“ (Mt 10, 8). Tai yra savęs dovanojimas tarnaujant artimui. Deja, ne visada tuo buvo ir yra vadovaujamasi.“ Diakonatas – nesuinteresuota tarnystė, visiškas atsidavimas Dievo valiai ir tų, kuriems patarnaujama, gerovei. Diakonas, vadovaudamas tikinčiųjų maldai prieš ikonostasą – ikonų pertvarą, kuri Bizantijos bažnyčiose skiria pagrindinę navą nuo vietos, kurioje švenčiama Eucharistijos liturgija, – dešinėje rankoje laiko į dangų nukreiptą stulos galą, kaip serafimai, savo sparnais rodantys į Dievą. Ant krūtinės sukryžiuotos stulos Rytų liturgijoje simbolizuoja angelų, tarnų pasiuntinių tarp Dievo ir žmonių, sparnus. „Galite sakyti: „Visos šio puošmenos yra labai gerai, bet tai neturi nieko bendro su socia- line tikrove ar mūsų pasaulio būkle.“ Ir būtumėte teisūs, jei diakono tarnystė apsiribotų tik liturgine erdve bažnyčios viduje. Tačiau už liturgijos ribų diakonui skirta būti Dievo karalystės ženklu, kuris kasdieniame gyvenime pašauktas įgyvendinti tai, ką šventimų dieną patvirtino savuoju „amen“. Štai kodėl bizantinėje tradicijoje nėra Švenčiausiojo Sakramento adoracijos. Dalydamiesi Viešpaties Kūnu, mes tampame jo Kūno nariais ir adoruojame jį, vykdydami jo valią: „Ką padarėte vienam iš šitų mažiausiųjų mano brolių, man padarėte“ (Mt 25, 40). „Visur mylėti ir tarnauti“ reiškia pasitikėti Dievo meile ir laisvai bei nesavanaudiškai tarnauti kitiems, pirmiausia mažiausiems ir labiausiai vargstantiems“, – tęsia Mathiasas. Kaip ir kiti jėzuitai, jis atidžiai stebi karo eigą Ukrainoje. Prieš gaudamas diakono šventimus, dvejus metus kaip subdiakonas tarnavo Bazelio ir Ciuricho graikų apeigų ukrainiečių PROVINCIJOJE 30

RkJQdWJsaXNoZXIy MjIwOTIwOQ==