Jezuitai 2021-1

28 UGDYMAS T. Johnny Go ir Rita J. Atienza šią pedagoginę tradiciją tęsia knyga: „Mokytis refrakcijos principu: XXI amžiaus ignaciškosios pedagogikos vadovas“ (Learning by refraction: A practitioner’s guide to 21st century Ignatian pedagogy). Jie siūlo naują ignaciškosios pedagogikos paaiškinimą, atitinkantį dabartinį mokinių, mokytojų ir pedagogikos kontekstą. Kodėl autoriai pasirinko žodį „refrakcija“ ignaciškajai pedagogikai apibūdinti? Šį žodį terminų žodynas apibrėžia taip: „tai [lot. refractio – lūžimas, lūžis] šviesos, radijo, garso bangų sklidimo krypties aplinkoje pokytis dėl aplinkos nevienalytiškumo“. Pvz., vanduo laužia šviesos spindulį, todėl vaizdas, atsispindintis vandenyje, yra pakitęs. Taip ir besimokantieji, perleisdami mokomąjį turinį per save, paveikia jį, priklausomai nuo savo individualybės. Tikram mokymuisi neužtenka atspindėti turinį lygiai tokį patį, kokį gavo, bet reikia priimti atsižvelgiant į savąjį kontekstą. Mokiniai turi eksperimentuoti, tyrinėti, analizuoti, remdamiesi gautu grįžtamuoju ryšiu. Tai savęs koregavimo procesas, kuris yra itin svarbus mokymuisi. Be to, žodis „refrakcija“ tarpusavyje derina dvi ignaciškosios pedagogikos sudedamąsias dalis – refleksiją ir veiksmą. Mokiniai turi apmąstyti mokomąjį dalyką, į jį gilintis ir taikyti tai, ko išmoko, realiame gyvenime. Todėl tikras mokymasis, kai įsisavinamas mokomasis turinys, keičia mokinį. Ši knyga, kol kas išleista tik anglų kalba, yra priemonė ir šaltinis visiems, kurie šiandien domisi ignaciškąja pedagogika. Ji padeda atskleisti ignaciškojoje pedagogikoje glūdintį potencialą keisti gyvenimus tų, kurie mokosi. Turime vilties, kad šis leidinys pasirodys ir lietuviškai. Džiugina tai, kad lietuvių kalba pavyko išleisti jau minėtą dokumentą „Jėzuitų mokyk- los – gyvoji tradicija XXI amžiuje“. Juo atsiliepiama į spartėjančius pokyčius, su kuriais šiandien susiduriame, ir gilinamasi, kokie yra jėzuitų mokyklų tapatumo ženklai, kas šiandien jėzuitų mokyklą daro jėzuitišką. Tame pačiame leidinyje pakartotinai pristatomas dokumentas „Ignaciškoji pedagogika: praktinis pritaikymas“, supažindinantis skaitytoją su pagrindiniais ignaciškosios pedagogikos bruožais. Manau, kad tai labai svarbi priemonė Lietuvos jėzuitų mokyklų mokytojų ugdymui pagal ignaciškąją tradiciją. Ignaciškajai pedagogikai skirto seminaro Barselonoje dalyviai

RkJQdWJsaXNoZXIy MjIwOTIwOQ==